Kalpo, un producător de ceaiuri din Buzău exportă 15% din producţie către comunităţile de români din Europa
Georgiana Mihalache
Găsim foarte greu angajaţi. Majoritatea pleacă în străinătate.“
Kalpo, un producător român de ceaiuri înfiinţat în urmă cu 26 de ani în Buzău, controlat de antreprenorii Eugen şi Mihaela Achim, trimite produsele made in România“ în cele mai mari reţele de supermarketuri, în farmacii şi magazine naturiste, dar şi la export, în ţările unde sunt comunităţi de români.
Vedda, unul dintre brandurile de ceai ale companiei, este pe locul patru în topul celor mai mari branduri de pe piaţă, iar compania din Buzău a depăşit gigantul Unilever în preferinţele românilor, potrivit datelor oferite de Euromonitor.
Exportăm în primul rând în comunităţile de români şi în Anglia, Italia, Republica Moldova, Statele Unite ale Americii, Ungaria, Polonia, Franţa, Grecia. E destul de costisitor pentru că la un târg trebuie să cheltui mulţi bani, dar dacă există strategie, se pot face lucruri. Circa 15% din producţie merg la export“, a spus pentru ZF Eugen Achim, unul dintre acţionarii Kalpo.
În România, brandurile Kalpo merg în reţelele Auchan, Mega Image, Cora, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Profi. În portofoliul Kalpo intră branduri precum Vedda, Evolet, Bio Rubio sau Land of Tea.
Kalpo mai are în portofoliu şi produse precum cafea verde, apă pentru bebeluşi, suc de aloe vera, potrivit site-ului propriu.
Anul 2017 a fost unul bun, au fost nişte proiecte deschise în 2016 care au avut materialitate în 2017, am avut vânzări bune, s-au listat către supermarketuri. Anumite produse din portofoliu au scăzut în detrimentul ceaiului. Anul acesta ne aşteptăm să creştem undeva la 5-6%“, a mai spus Eugen Achim.
Anul trecut, Kalpo a raportat o cifră de afaceri de 10,5 milioane de lei, în uşoară scădere cu 4,5% faţă de 2016, iar compania are 45 de angajaţi. Profitul companiei este de 1,1 milioane de lei, ceea ce corespunde unei marje de profit de 10,3%, potrivit calculelor ZF făcute pe baza datelor de la Ministerul de Finanţe.
Planurile pentru anul acesta urmăresc dezvoltarea unei linii noi de producţie de ceai premium, în contextul în care la export există cerere foarte mare pentru această gamă.
Eugen Achim crede că producătorii de ceai au un avantaj pe piaţă pentru că acum consumatorii caută produse naturale şi sunt mai educaţi în ceea ce priveşte consumul de ceai.
Pentru a se promova în străinătate, fondatorii Kalpo merg la cel puţin trei târguri de profil din afara ţării.
Problema lipsei de angajaţi şi a forţei de muncă din ce în ce mai greu de găsit de care se plâng antreprenorii este resimţită şi în cadrul companiei Kalpo.
Găsim foarte greu angajaţi. Anul acesta, cel puţin în iarnă am avut cu patru-cinci persoane mai puţin decât aveam nevoie. Majoritatea pleacă în străinătate“, a mai spus Achim.
El mai menţionează şi schimbările legislative şi lipsa de stabilitate printre obstacolele pe care le-a întâlnit în business.
Datele oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor arată că piaţa ceaiurilor din România a ajuns la aproape 90 de milioane de lei în 2017, în creştere cu 6% faţă de anul anterior. Piaţa este dominată de companiile româneşti, trei din cinci fiind jucători locali.
Cele mai consumate ceaiuri sunt de departe cele de fructe, urmate de ceaiul verde şi cel negru.
În ceea ce priveşte valoarea, piaţa ceaiului este estimată să ajungă la peste 95 de milioane de lei anul acesta.
Cele mai mari cinci companii după cota de piaţă sunt Fares, o afacere înfiinţată de patru antreprenori români în urmă cu aproape două decenii, care s-a menţinut în topul celor mai mari companii din piaţa de ceaiuri, urmat de polonezii de la Belin, Plafar, Kalpo şi Unilever, mai arată Euromonitor.