Kalpo, un producător de ceaiuri din Buzău exportă 15% din producţie

image description

Kalpo, un producător de ceaiuri din Buzău exportă 15% din producţie

Kalpo, un producător de ceaiuri din Buzău exportă 15% din producţie către comunităţile de români din Europa
Georgiana Mihalache

„Găsim foarte greu angajaţi. Majoritatea pleacă în străinătate.“

Kalpo, un producător român de ceaiuri înfiinţat în urmă cu 26 de ani în Buzău, controlat de antreprenorii Eu­gen şi Mihaela Achim, trimite pro­du­sele „made in Ro­­mânia“ în ce­le mai mari re­ţele de super­mar­ke­turi, în far­macii şi magazine naturiste, dar şi la export, în ţările unde sunt comunităţi de români.

Vedda, unul din­tre brandurile de ceai ale companiei, este pe locul patru în topul celor mai mari branduri de pe piaţă, iar compania din Bu­zău a depăşit gi­gan­tul Unilever în pre­ferinţele româ­ni­lor, potrivit datelor ofe­rite de Euromonitor.

„Exportăm în primul rând în comu­ni­tăţile de români şi în Anglia, Italia, Repu­blica Mol­dova, Statele Unite ale Ame­ri­cii, Unga­ria, Polo­nia, Franţa, Gre­cia. E destul de cos­tisi­tor pentru că la un târg tre­buie să chel­tui mulţi bani, dar da­că există stra­tegie, se pot face lucruri. Circa 15% din pro­­ducţie merg la ex­port“, a spus pen­tru ZF Eugen Achim, unul dintre acţionarii Kalpo.

În România, bran­durile Kalpo merg în reţelele Au­chan, Mega Image, Cora, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Profi. În porto­fo­liul Kalpo intră bran­duri precum Ved­da, Evolet, Bio Ru­bio sau Land of Tea.

Kalpo mai are în portofoliu şi pro­duse precum cafea verde, apă pentru be­beluşi, suc de aloe vera, potrivit site-ului propriu.

„Anul 2017 a fost unul bun, au fost nişte proiecte deschise în 2016 care au avut materialitate în 2017, am avut vânzări bune, s-au listat către super­mar­keturi. Anumite produse din portofoliu au scăzut în detrimentul ceaiului. Anul acesta ne aşteptăm să creştem undeva la 5-6%“, a mai spus Eugen Achim.

Anul trecut, Kalpo a raportat o cifră de afaceri de 10,5 milioane de lei, în uşoară scădere cu 4,5% faţă de 2016, iar compania are 45 de angajaţi. Profitul companiei este de 1,1 milioane de lei, ceea ce corespunde unei marje de profit de 10,3%, potrivit calcu­lelor ZF făcute pe baza datelor de la Mi­nisterul de Finanţe.

Planurile pentru anul acesta ur­măresc dezvoltarea unei linii noi de producţie de ceai premium, în con­tex­tul în care la ex­port există cerere foarte mare pentru această gamă.

Eugen Achim crede că produ­că­torii de ceai au un avantaj pe piaţă pentru că acum consumatorii caută produse naturale şi sunt mai educaţi în ceea ce priveşte consumul de ceai.

Pentru a se promova în străinătate, fon­datorii Kalpo merg la cel puţin trei târguri de profil din afara ţării.

Problema lipsei de angajaţi şi a forţei de muncă din ce în ce mai greu de găsit de care se plâng antre­pre­norii este resim­ţită şi în cadrul companiei Kalpo.

„Găsim foarte greu angajaţi. Anul acesta, cel puţin în iarnă am avut cu patru-cinci persoane mai puţin decât aveam nevoie. Majoritatea pleacă în străi­nătate“, a mai spus Achim.

El mai menţionează şi schimbările legislative şi lipsa de stabilitate printre obstacolele pe care le-a întâlnit în business.

Datele oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor arată că piaţa ceaiurilor din România a ajuns la aproape 90 de milioane de lei în 2017, în creştere cu 6% faţă de anul anterior. Piaţa este dominată de companiile româneşti, trei din cinci fiind jucători locali.

Cele mai consumate ceaiuri sunt de departe cele de fructe, urmate de ceaiul verde şi cel negru.

În ceea ce priveşte valoarea, piaţa ceaiului este estimată să ajungă la peste 95 de milioane de lei anul acesta.

Cele mai mari cinci companii după cota de piaţă sunt Fares, o afacere înfiinţată de patru antreprenori români în urmă cu aproape două decenii, care s-a menţinut în topul celor mai mari companii din piaţa de ceaiuri, urmat de polonezii de la Belin, Plafar, Kalpo şi Unilever, mai arată Euromonitor.